Архив
792   793   794   795   796   797   798   799   800   801   802   803   804   805   806   807   808   809   810   811   812   813   814   815   816   817   818   819   820   821   822   823   824   825   826   827   828   829   830   831   832   833   834   835   836   837  
740   741   742   743   744   745   746   747   748   749   750   751   752   753   754   755   756   757   758   759   760   761   762   763   764   765   766   767   768   769   770   771   772   773   774   775   776   777   778   779   780   781   782   783   784   785   786   787   788   789   790   791  
687   688   689   690   691   692   693   694   695   696   697   698   699   700   701   702   703   704   705   706   707   708   709   710   711   712   713   714   715   716   717   718   719   720   721   722   723   724   725   726   727   728   729   730   731   732   733   734   735   736   737   738   739  
635   636   637   638   639   640   641   642   643   644   645   646   647   648   649   650   651   652   653   654   655   656   657   658   659   660   661   662   663   664   665   666   667   668   669   670   671   672   673   674   675   676   677   678   679   680   681   682   683   684   685   686  
583   584   585   586   587   588   589   590   591   592   593   594   595   596   597   598   599   600   601   602   603   604   605   606   607   608   609   610   611   612   613   614   615   616   617   618   619   620   621   622   623   624   625   626   627   628   629   630   631   632   633   634  
531   532   533   534   535   536   537   538   539   540   541   542   543   544   545   546   547   548   549   550   551   552   553   554   555   556   557   558   559   560   561   562   563   564   565   566   567   568   569   570   571   572   573   574   575   576   577   578   579   580   581   582  
479   480   481   482   483   484   485   486   487   488   489   490   491   492   493   494   495   496   497   498   499   500   501   502   503   504   505   506   507   508   509   510   511   512   513   514   515   516   517   518   519   520   521   522   523   524   525   526   527   528   529   530  
427   428   429   430   431   432   433   434   435   436   437   438   439   440   441   442   443   444   445   446   447   448   449   450   451   452   453   454   455   456   457   458   459   460   461   462   463   464   465   466   467   468   469   470   471   472   473   474   475   476   477   478  
374   375   376   377   378   379   380   381   382   383   384   385   386   387   388   389   390   391   392   393   394   395   396   397   398   399   400   401   402   403   404   405   406   407   408   409   410   411   412   413   414   415   416   417   418   419   420   421   422   423   424   425   426  
322   323   324   325   326   327   328   329   330   331   332   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343   344   345   346   347   348   349   350   351   352   353   354   355   356   357   358   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368   369   370   371   372   373  
264   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321  
217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263  
176   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216  
Популярдуу макалалар
Akbuura gazeta

«МЕЙЛИ КИЧИНЕКЕЙ БОЛСУН, БИРОК КЫРГЫЗ УЧАК ЧЫГАРА АЛАТ»

№506 13-июль-19-июль, 2012-ж.


Акыркы жылдары митингчилердин парадын көрө берип, калкыбыз тажап калганы анык. Эл жагымдуу өзгөрүүлөргө суусап турган ушундай учурда «маанай көтөрө турган жаңылыгым бар» деп Союзбек Салиев мырза босогобузду аттады. «Эмне жаңылык?» десек, көрсө, өлкөбүздө учак чыгарылып жатыптыр. Ошентип, Кант шаарына жол тартып, ал жакта куралып жаткан учактарды көрүп, бул жаңылыкты сиздер менен да бөлүшүүнү туура көрдүк.

СКАЙРЕЙНЖЕР УЧАГЫ МҮНӨЗДӨМӨ

  • Салмагы жана көлөмү чакан, эки кишилик бул учак төмөнкү максаттарда колдонууга ылайыкталып чыгарылган:
  • Учкучтарды учууга окутуп-үйрөтүүгө;
  • Спорттук мелдештерге катышууга;
  • Маршруттук учууларга;
  • Асмандан жердеги иштерге көзөмөл жүргүзүүгө;
  • Токойлорду жана жапайы жаныбарларды коргоого;
  • Жүргүнчүнү же жүктү ташууга;
  • Абадан жерди сүрөткө тартууга;
  • Табигый кырсыктардын алдын алуу боюнча иш-чараларда байкоо жүргүзүүгө;
  • Айыл чарбасында дары себүүдө.

АРТЫКЧЫЛЫКТАРЫ:

  • Шамалдын агымын колдонуп уча алат. Бул күйүүчү майды үнөмдөөгө шарт түзөт.
  • Чоң канаттарын каалаган учурда чечип, жыйыштырып коюуга мүмкүн.
  • Канатынын сапаты “10” деп эсептелет. Мисалы, 1 чакырым бийиктикте болсоңуз, кыймылдаткычын иштетпестен 10 чакырым жерге чейин учуп барууга мүмкүн дегенди түшүндүрөт. Бул эң жакшы көрсөткүч деп эсептелет.
  • Кыймылдаткыч иштен чыгып, авариялык абал жаралса, парашюттун жардамы менен учак да, адамдар да жерге түшүрүлөт.
  • Аккумулятордун кызматын кадимки мотоциклдин аккумулятору аткарат.
  • Салмагы жеңил.
  • Чыгымды аз талап кылат.

КЕМЧИЛИКТЕРИ:

  • Аба ырайы бузулган убакта учууга болбойт (катуу шамал, жаан-чачында).
  • 4 чакырым бийиктиктен жогору учууга болбойт. Себеби учак толугу менен аба өткөрбөөчү жабдуу менен жабдылган эмес.

Учкуч Союзбек Салиев: «СУПЕР-ИНФО» МЕНЕН БИРГЕ УЧАБЫЗ»
– Мен кесибим боюнча учкучмун. Учурда «Valor Air» авиакомпаниясында экинчи учкуч болуп эмгектенем. Жети жылдан бери ушул тармактамын. Мына ушундан улам авиация тармагын Кыргызстанда жайылтуу үчүн достор жана пикирлештер менен биригип, каражат чогултуп, тетиктерди сатып алдык. Аларды өз колубуз менен кураштырып жатабыз. Бирок коопсуздук үчүн кылдаттык керек. Кудай буюрса, август айында учакты курап бүтөбүз. Алгач текшерүү сынагынан өткөрүп, андан соң асманга учурабыз. Алгач учканда «Супер-Инфо» гезитинин кызматкерлери менен кошо учуп, сиздер аркылуу элибизге кабарлайбыз. Бул учак мейли кичинекей болсун, мейли жөнөкөй болсун, бирок кыргыз деле учак чыгара алат.

«ЖАКЫНДА АВИАКЛУБ АЧЫЛАТ»
– Негизги максатыбыз – авиацияга кызыккан жарандарыбыздын башын бириктирүү. Авиацияны элге жакындатууга болгон алгачкы кадамды таштадык. Себеби миңдеген жаш балдар учууну кыялданышат. Ушул себептүү жакынкы аралыкта авиаклуб ачалы деп турабыз. Учурда эки учак бар. Буюрса, дагы каражат таап, учактын санын көбөйтөбүз.

«УЧУУГА УРУКСАТ АЛУУ КЕРЕК»
– Буюрса, кураштырып бүткөн­дөн кийин учууга уруксат алабыз. «Кыргызаэронавигация» ишканасынан канча бийиктикте жана кайсы багыттарда учууга болорун тактап, андан соң гана ишке киришебиз.

«УЧАК ЖӨНҮНДӨ...»
– Скайрейнжер (Skyranger) учагы алгач Францияда иштелип чыккан. Учурда Украинада франциялык технологиянын негизинде аталган учактын тетиктери чыгарылып жатат. Тетиктердин бардыгы Украинадан алынды. Мындан да жакшы учактар бар, бирок капчыкка карап ушуну алдык. Учактын каркасынын баасы 8600 еврону түздү. Ал эми кыймылдаткычына Субару, БМВ, Ротекс үлгүсүндөгү авиациялык кыймылдаткычтар жана квадроциклдики да колдонулат. Булардын баасы ар түрдүү. Капчыкка карап сатып алса болот.

КЫЙМЫЛДАТКЫЧЫ
Кыймылдаткыч 4 цилиндрлүү жана күчү 100 аттын күчүнө барабар. Жалпысынан 450 килограммга чейинки жүктү көтөрүүгө ылайыкташкан. Саатына 14 литр күйүүчү май сарптайт. Кадимки автоунааларга куюлуучу «98» үлгүсүндөгү бензин колдонулат. Бактын көлөмү 40 литр.

СЫРТКЫ ТҮЗҮЛҮШҮ
Учактын сырткы жабдыгы шамалга туруштук бере ала турган атайын аба өткөрбөөчү полиэтилен материалынан даярдалган. Муну каркаска жаап, бышык, калың жип менен бекем тартып байлап коюшат. Учак абаны жирегенге оңой болушу үчүн жумуртка формасында жасалган.

КАНАТЫ
Канаттарынын узундугу 3 метр 85 сантиметрди түзөт. Канатын чечип жыйнап коюуга болот.

УЧАК ПАРАСЫ (ВИНТ)
Учакты алдыга жылдыруучу негизги бөлүктөрдүн бири. Бул өзүнүн айлануусу менен абаны кесип өтүп, анын басымына таянып учакты алдыга сүйрөйт.

ШАССИСИ
450 килограмм салмакты көтөрүүгө ылайыкталып жасалган. Дөңгөлөктөрү да ушул шассиге бекитилип, токтотуу системи рулга бекитилген трос аркылуу ишке ашат.

КАРКАСЫ
Учактын узундугу 5 метр 65 сантиметр. Каркасы учак белгиленген жүктү көтөрүүгө туруштук бере алгыдай, ошол эле учурда учактын өзүнүн салмагын азайтуу үчүн алюминийден даярдалган.

КАБИНАНЫН ЭШИГИ, ТЕРЕЗЕСИ
Эшиги жогору карай ачылат. Эшик менен терезеси жеңил, сынбай тургандай болушу үчүн атайын органикалык айнектен (полимерден даярдалган) жасалган.

Ылдамдыгы. Саатына 120-165 чакырым ылдамдыкта учат.
Салмагы. Учактын өзүнүн салмагы 262 килограмм. Ал эми мындан сырткары 80 килограммдык эки адамды жана 124 килограмм кошумча жүктү көтөрө алат. Эгер адамдардын салмагы жеңилирээк же оорураак болсо, анда кошумча жүктүн салмагын өзгөртүү зарыл. Себеби жүк менен учактын салмагын бирге эсептегенде, бардыгы 450 килограммга чейин гана болушу зарыл.
Учуп, конуу. Учак асманга көтөрүлүүсү үчүн узундугу 280-300 метрлик, ал эми жерге конуусуна 350-400 метрлик жер тилкеси талап кылынат. Салмагы жеңил болгондугуна байланыштуу асфальт тилкенин кажети жок. Кадимки шибер чөптө, беде өскөн аянтта деле учуп, кайра коно алат.

КЫЗЫКТУУ

  • 1927-жылы биринчи жолу Кыргызстандын аймагына финн улутундагы Теодор Суопио «Ю-13» учагы менен конгон.
  • Кыргызстанда алгачкы учак майданы 1933-жылы Фрунзе шаарынын четинде курулган. Анда айыл чарба тармагындагы иштер үчүн колдонууга 3 даана «У-2» учагы болгон.
  • 1933-жылдын октябрь айында 2 адамдан турган топ «У-2» учагы менен алгачкы жолу Күнгөй Ала-Тоосунун жана Кыргыз Ала-Тоосунун кыркаларын 3500 метр бийиктиктен ашып өтүшкөн. Муну менен алар азыркы Бишкек-Балыкчы-Каракол аба каттамын ачышкан. Ошондой эле Бишкек-Ташкент-Алматы каттамы да ишке киргизилген.
  • 1933-жылдын 7-октябрында гезиттерде “Биринчи рейс” деген аталыштагы макалалар жарык көргөн. Бүгүнкү күндө аталган дата Кыргызстанда Жарандык авиация күнү деп белгиленет.

Кубаныч Сыдыков
koom@super.kg



Мейли кичинекей болсун, бирок кыргыз учак чыгара алат

"Супер-Инфо" гезитинин материалдары жеке колдонууда гана уруксат.
Жалпыга таратуу "Супер-Инфо" гезитинин редакциясынын жазуу түрүндөгү уруксаты менен гана болушу мүмкүн.

Рейтинг: Рейтинг  12 
Комментарийлер(50)
18.07.2012. 07:41 
Тайпасы:
Кыймылы жок
Комментарийлердин саны:
13
Катталган:
14-06-2012
Соӊку аракети:
18-07-2012 15:05
Жынысы:
Белгисиз
+2
Азаматсыз! Торолгондон бери мындай кубанычтуу жанылык уга элекмин KG жонундо
18.07.2012. 12:24 
Тайпасы:
Кыймылы жок
Комментарийлердин саны:
6
Катталган:
31-01-2012
Соӊку аракети:
04-03-2014 19:00
Жынысы:
Белгисиз
Калаасы:
Ош
-1
Бирок тетиктери да озубуздон чыкса жакшы болмок
Super TV
18.07.2012. 16:42 
Тайпасы:
Жаран
Комментарийлердин саны:
338
Катталган:
18-03-2009
Соӊку аракети:
21-08-2017 15:21
Жынысы:
Белгисиз
+4
кыргызым жалкоолонбосо колунан баары келет.
18.07.2012. 17:56 
Тайпасы:
Жаран
Комментарийлердин саны:
51
Катталган:
28-05-2010
Соӊку аракети:
24-08-2017 01:20
Жынысы:
Белгисиз
Калаасы:
Москва
0
Сиз азаматсыз, жакшы тилек, жарым ырыс. Ишинизге ийгилик!!!! Келечекте авияциянын лидери, куру онор жайдын лидири болушунузга тилектешмин. Бизнес кичинекей ой, максаттан жаралат эмеспи. Сизди коруп коп жарандар ойлонор «а мен эмне кылдым?» деп.
18.07.2012. 18:33 
Тайпасы:
Жаран
Комментарийлердин саны:
12
Катталган:
11-09-2011
Соӊку аракети:
14-08-2018 12:36
Жынысы:
Белгисиз
+1
Урааа,бизден самолет чыгып атат,кубанычтамын
19.07.2012. 06:31 
Тайпасы:
Кыймылы жок
Комментарийлердин саны:
2
Катталган:
28-04-2012
Соӊку аракети:
12-05-2013 18:45
Жынысы:
Белгисиз
0
Сонун жаңылык экен! Кол чабалы!
19.07.2012. 12:52 
Тайпасы:
Кыймылы жок
Комментарийлердин саны:
2
Катталган:
15-06-2012
Соӊку аракети:
17-09-2012 22:49
Жынысы:
Белгисиз
0
balli iwinizge iigilik
19.07.2012. 23:36 
Тайпасы:
Кыймылы жок
Комментарийлердин саны:
33
Катталган:
16-06-2012
Соӊку аракети:
07-08-2014 17:10
Жынысы:
Белгисиз
0
Мына ушуну жанылык десе болот. Браво ийгилик каалайм
20.07.2012. 06:33 
Тайпасы:
Кыймылы жок
Комментарийлердин саны:
4
Катталган:
01-05-2012
Соӊку аракети:
19-09-2014 21:35
Жынысы:
Белгисиз
Калаасы:
бишкек
0
пирл харборду эстеп кеттим,кандай сонун кино э! корбогондор коргуло.
20.07.2012. 16:53 
Тайпасы:
Кыймылы жок
Комментарийлердин саны:
66
Катталган:
07-02-2011
Соӊку аракети:
10-01-2015 15:15
Жынысы:
Белгисиз
Калаасы:
Бишкек
0
Браво!!!!!! Саюзбек Салиевич!!!!! Бул-ийгилигиздин биринчи гана тепкичи болсун!!!
21.07.2012. 20:43 
Тайпасы:
Кыймылы жок
Комментарийлердин саны:
1
Катталган:
03-01-2012
Соӊку аракети:
30-08-2012 16:13
Жынысы:
Белгисиз
0
ого онугобуз деген ущу жакшы мындан да жакшыларын жарата бериниз ийгилик сизге
24.07.2012. 02:17 
Тайпасы:
Жаран
Комментарийлердин саны:
219
Катталган:
22-05-2012
Соӊку аракети:
20-11-2018 21:18
Жынысы:
Белгисиз
0
азаматсыз. Супер! Ишинизге ийгилик!
26.07.2012. 00:17 
Тайпасы:
Кыймылы жок
Комментарийлердин саны:
16
Катталган:
20-04-2012
Соӊку аракети:
04-03-2016 22:07
Жынысы:
Белгисиз
0
азаматсыз ишинизге игилик!!!!!!! буйуруп калса озубуз учак менен да учат экенбиз)))
05.08.2012. 09:47 
Тайпасы:
Жаран
Комментарийлердин саны:
11
Катталган:
03-07-2012
Соӊку аракети:
26-04-2017 15:17
Жынысы:
Белгисиз
0
Бул кишиге шарт тузуп бериш керек окшойт
Super TV
05.08.2012. 13:38 
Тайпасы:
Кыймылы жок
Комментарийлердин саны:
0
Катталган:
26-10-2011
Соӊку аракети:
13-10-2012 00:31
Жынысы:
Белгисиз
Калаасы:
Москва
0
Кыргздардын мээси эми ойгонот анткени запаста турган. Улкон чиновниктер акчанарды саунага чачпай Союз братка бере тургула
11.08.2012. 17:45 
Тайпасы:
Кыймылы жок
Комментарийлердин саны:
1
Катталган:
11-08-2012
Соӊку аракети:
13-09-2012 17:07
Жынысы:
Белгисиз
Калаасы:
nookat
0
okmot koldoso onugot go chakan iwkana achyp berse iwchilerda iwtetse tez ele onugot go
Super TV
12.08.2012. 21:41 
Тайпасы:
Кыймылы жок
Комментарийлердин саны:
461
Катталган:
20-08-2010
Соӊку аракети:
10-06-2016 08:31
Жынысы:
Белгисиз
Калаасы:
Кытай-Кызылсуу кыргыз автономиялуу областы
-2
Кыргыз элибизде да ар тараптуу тапкычтар жрала берсин!
18.08.2012. 18:35 
Тайпасы:
Кыймылы жок
Комментарийлердин саны:
35
Катталган:
10-05-2011
Соӊку аракети:
08-05-2018 19:17
Жынысы:
Белгисиз
0
jakwy janylyk
24.08.2012. 18:07 
Тайпасы:
Жаран
Комментарийлердин саны:
9
Катталган:
30-01-2012
Соӊку аракети:
31-03-2017 16:29
Жынысы:
Белгисиз
0
Молодец Союзбек, успеха Вам. Однако,если не забыли, еще раньше Кыргызстан также начал работу, и даже собрал опытный образец самолета такого класса под названием "Ак кептер" (белая голубка). Далее неизвестно,почему ее прекратили?
Super TV
21.09.2012. 15:06 
Тайпасы:
Жаран
Комментарийлердин саны:
851
Катталган:
10-06-2011
Соӊку аракети:
08-05-2018 22:40
Жынысы:
Белгисиз
-1
эххх кандай сонун жанылык ээ! аракеттен береке!
30.09.2012. 17:59 
Тайпасы:
Кыймылы жок
Комментарийлердин саны:
57
Катталган:
30-08-2012
Соӊку аракети:
23-04-2015 03:19
Жынысы:
Белгисиз
Калаасы:
Жалал-Абад
-1
Ийгилик! Келечегинер кен болсун!
25.03.2013. 17:41 
Тайпасы:
Жаран
Комментарийлердин саны:
6
Катталган:
20-02-2013
Соӊку аракети:
10-01-2017 10:43
Жынысы:
Белгисиз
Калаасы:
Лейлек, Москва.
-1
Кыргызым негизи таланттуу ел. Таландуу болбогондо улуу акындар чыкмак беле. Бул макаланы окуп, мен да ушундай жаратуучан болгум келип турат.
Кыргызым алгааа...
22.05.2013. 21:55 
Тайпасы:
Кыймылы жок
Комментарийлердин саны:
52
Катталган:
17-05-2013
Соӊку аракети:
26-04-2014 19:55
Жынысы:
Белгисиз
0
охо кандай сонун жанылык кудайдын кулагы суйунсун
27.07.2013. 16:13 
Тайпасы:
Жаран
Комментарийлердин саны:
15
Катталган:
25-05-2011
Соӊку аракети:
02-02-2018 19:11
Жынысы:
Белгисиз
0
Кубаныч Сыдыков, эмне учун бул статьяныз менен Кыргызстан биринчи жолу учкуч чыгаргандай корсотуп отурасыз? Кыргызстанда алгачкы жолу 2001 жылдары А-27 "Ак-Кептер" учкучу чыгарылган..."КЫРГЫЗ УЧКУЧ ЧЫГАРА АЛАТ"...Кемситип койгон эмессизби кыргыздарды?
22.11.2013. 01:01 
Тайпасы:
Кыймылы жок
Комментарийлердин саны:
2
Катталган:
16-11-2013
Соӊку аракети:
11-12-2015 15:07
Жынысы:
Белгисиз
Калаасы:
кыргызстан ощ
0
эн жакшы алга кыргызстан
10.12.2013. 18:59 
Тайпасы:
Жаран
Комментарийлердин саны:
19
Катталган:
17-06-2013
Соӊку аракети:
02-08-2018 03:38
Жынысы:
Белгисиз
Калаасы:
Бишкек
+1
Алга кыргызым!
01.01.2014. 08:38 
Тайпасы:
Кыймылы жок
Комментарийлердин саны:
14
Катталган:
24-11-2013
Соӊку аракети:
22-07-2015 21:50
Жынысы:
Белгисиз
0
Канча экен баасы,кызык болуп жатат?
07.02.2014. 16:52 
Тайпасы:
Жаран
Комментарийлердин саны:
56
Катталган:
24-01-2014
Соӊку аракети:
20-09-2018 20:38
Жынысы:
Белгисиз
0
Баракелде пикет митинг дей бербей ушундай нерселерди ойлосок жакшы болот эле
20.04.2014. 00:41 
Тайпасы:
Жаран
Комментарийлердин саны:
19
Катталган:
17-10-2013
Соӊку аракети:
11-10-2017 16:33
Жынысы:
Белгисиз
0
Кыргыздын колунан баары келет бирок биз жалкообузда
17.11.2014. 08:50 
Тайпасы:
Жаран
Комментарийлердин саны:
60
Катталган:
22-01-2014
Соӊку аракети:
13-09-2018 14:44
Жынысы:
Белгисиз
Калаасы:
Ош
0
Бул самолеттон кабар жокго
1
2
Комментарий калтыруу үчүн өз ысымыңыз менен кириңиз же каттоодон өтүңүз.
 
Бөлүмдүн статистикасы
соңку 15 мүнөт ичинде 0 колдонуучу (Катталган: 0, коноктор: 0) бул макаланы окуду:

Макалалардын саны:
21503;
 
Маалымат-маанайшат порталы
2006-2018 © SUPER.KG
Кыргыз Республикасы, Бишкек шаары,
Күрөӊкеев көчөсү - 180
"Супер-Инфо" гезитинин материалдары жеке колдонууда гана уруксат.
Жалпыга таратуу "Супер-Инфо" гезитинин редакциясынын жазуу түрүндөгү уруксаты менен гана болушу мүмкүн.
Рейтинг@Mail.ru
Биз социалдык тармактарда: