1912-жылдын 15-апрелинде адамзат тарыхындагы эң белгилүү деңиз кырсыктарынын бири - "Титаник" кемесинин чөгүп кеткен. Бул окуя дүйнө коомчулугунун эсинде кылымдап сакталат жана коопсуздук, инженерия, адам тагдыры тууралуу көп суроолорду жараткан.
"Титаник" кемеси (RMS Titanic) – ошол убактагы эң чоң, эң заманбап жана эң коопсуз деп эсептелген жүргүнчү лайнери болгон. Ал Англиянын Саутгемптон портунан 1912-жылдын 10-апрелинде Нью-Йоркко карай сапарга чыккан. Бул кеменин алгачкы жана акыркы сапары болгон. Бортунда 2200дөн ашык жүргүнчү жана экипаж мүчөлөрү бар эле. Алардын арасында бай жана белгилүү адамдардан тартып, жаңы жашоого үмүт арткан жөнөкөй мигранттар да болгон.
Кеме 14-апрелде кечинде айсберг муз тоосун сүзүп, кеменин алдыңкы бөлүгү тешилип, бир нече сааттын ичинде чөгүп кеткен. Натыйжада болжолдуу 1495-1640 адам каза болуп, 712 адам куткарылган.
Кырсык:
Кеменин түзүлүшү жана өзгөчөлүктөрү:
"Титаник" кемеси Британиядагы "Харланд энд Вулф" (Harland and Wolff) компаниясы тарабынан курулган жана "Вайт стар лайн" (White Star Line) компаниясына таандык болгон. Кеме 269 метр узундукта, 28 метр туурасы менен ошол доордун эң ири жүргүнчү лайнери катары саналган. Анда үч класстагы жүргүнчүлөр үчүн өзүнчө люкстар, ресторандар, бассейн, спорт зал, китепкана, эс алуу үчүн залдар жана фортепиано бар меймандар бөлмөсү болгон.
Кеменин өзгөчөлүгү – ал 16 суу өткөрбөс бөлүмгө бөлүнүп, алардын жарымы суу каптаса дагы кеме чөкпөйт деп эсептелген. Бул коопсуздукка болгон ашкере ишенимдин символу болуп, кеменин "чөкпөс" деген даңазалуу аталышына негиз болгон.
Себептери:
Кырсыктан кийин:
"Титаник" кырсыгы дүйнө коомчулугунда шок жаратты жана дүйнөгө чоң сабак болду. Көптөгөн деңиз эрежелери кайрадан каралып чыкты. Анын ичинде:
"Титаниктеги" белгилүү адамдар:
2. Исидор жана Ида Штраус (Isidor & Ida Straus)
3. Молли Браун (Margaret "Molly" Brown)
4. Томас Эндрюс (Thomas Andrews)
5. Бенжамин Гуггенхайм (Benjamin Guggenheim)
Куткаруу иштери:
Титаниктин акыркы радиосигналдары трагедиянын эң таасирдүү жана жүрөк титиреткен бөлүктөрүнүн бири болуп саналат. 1912-жылдын 15-апрелинде, кеменин муздак сууга чөгөрүнө жакын, эки радиотехникалык кызматкер, Жек Филипс жана Гарольд Брайд, өздөрүнүн станцияларында акыркы билдирүүлөрүн жөнөтүшкөн.
Титаниктин акыркы толук SOS билдирүүсү 15-апрелде болжол менен саат 01:40та, орус "Бирма" кемесине жөнөтүлгөн. Бул билдирүүдө: "Биз музга урундук, тез чөгүп жатабыз, жардамга келгиле. Орду: 41.46 N, 50.14 W", - деп жазылган.
Ал эми акыркы кыска билдирүү, "жалпы чакыруу" (CQ) менен башталып, 02:17де "Вирджиниан" кемесине жөнөтүлгөн. Бул билдирүү абдан кыска болгон жана сигналдын үзүлүшү менен аяктаган. Бир нече мүнөттөн кийин "Титаник" суу түбүнө чөгүп кеткен.
Жеке билдирүүлөр жана күнүмдүк каттар:
Титаниктин радиосистемасы жеке билдирүүлөрдү жөнөтүүгө да мүмкүнчүлүк берген. Көптөгөн бай жүргүнчүлөр сүйүктүүлөрүнө жана үй-бүлөлөрүнө кыска каттарды жөнөтүшкөн. Мисалы, "Салам, жигит. Бүгүн кечинде сен менен тамактанам, жүрөгүм ар дайым сенде. Сүйүүм менен кыз" деген билдирүү белгилүү болгон.
Маданияттагы орду:
"Титаник" дүйнөлүк маданиятта чоң из калтырды:
Кызыктуу факттар:
Суу түбүндө жаткан “Титаниктин” калдыктары – бир гана муздак океандын коюнунда эмес, адамзаттын жүрөгүндө да тоңуп калды. Ар бир жоголгон жан, ар бир куткаруу кайыгы жетпей калган адам тарыхта калды. Анын "чөкпөйт" деген даңкы бүт дүйнөгө жайылганына, заманбап технологиялар колдонулганына карабай, суу киргизбей турган бөлүктөргө бөлүнгөн корпусу өзгөчө мактоого алынган кеменин толук чөгүп кетүүсү – табияттын алдында алсыз экенибиздин далили.